Spring issue of Quilts Japan Magazine

*In the Spring issue of Quilts Japan Magazine,* Hikaru wrotes about the contemporary quilts exhibition ‘alt-quilts’ at the American Folk Art Museum . Hikaru interviewed all three artists in the exhibition to explore their unique approach to using traditional patchwork and quilting methods and language to express their art.
In this issue, Hikaru writes about the third artist in the exhibition, Stephen Sollins, who has been creating art using used envelopes patched together. Much of his work is based on historical patchworks from American Folk Art Museum collection. So although the patterns feel regimented, the overall impression is remarkably light and modern, incredibly fine paperwork.

There is another article in this issue showing paper patchwork made from used wrapping paper in a workshop in an old age home in Japan, whose residents have difficulty do needlework any more. It is really interesting to see the contrast between paper patchwork as contemporaly art in New York and paper patchwork as a rehabilitation craft in an old age home. Both of them are fantastic!

キルトジャパン誌 好評連載中の野口光の世界の手仕事から。2014年春号は、私が2013年10月にニューヨークで取材をしたアメリカンフォークアート美術館で開催された「alt-quilts(もう一つのキルト展)」のレポート後編です。アメリカでパッチワーク、キルトといったフォークアートとしてアメリカの近代社会史において重要な位置にある手芸が、現代のアートの世界でアーティスト達にどのような影響を与えているか?あえてパッチワークを使うことで伝えられる表現とは、を追及した展覧会です。3名のアーティストと学芸員に現地でインタビューをして書き上げました。

この後編では使い古しの封筒の裏面にある細密模様を使ったペーパーパッチワークの作品で有名なステファンソリンズさんのレポートです。フォークアート美術館の名作をそのまま封筒を使って再現することで、名作の名もない19世紀に生きた作者である一女性の創意を共有したいというソリンズさん。’使い古しの封筒’が材料なんて聞くと、昔、見かけた’タバコの包みを使った名古屋城の模型’といったキッチュなオヤジ工作を連想されるかもしれませんが、そこは美意識が高いソリンズさんだけあり、繊細で美しく儚げでありながらも力強い表現力を備えたバレリーナのような作品ばかりでした。

■Stephen Sollins
http://stephensollins.com/

■American Folk Art Museum
http://www.folkartmuseum.org/altquilts

■日本ヴォーグ社
http://book.nihonvogue.co.jp/magazine/magazineDetail.do?screenType=4&productId=45352

QuiltsJapan2014spring P1060799